Trager-liikunta on keskeinen osa Trager-menetelmää.

Alunperin Trager-liikuntaa kutsuttiin nimellä Mentastics, joka oli käytössä pitkään myös Suomessa. Sana Mentastics® on muodostettu englanninkielen ilmaisusta “mental gymnastics”, suomennettuna mielikuvavoimistelu tai mielikuvaliikunta.

Liikkeitä opetetaan asiakkaalle hoidon yhteydessä, jotta hän voi palauttaa itselleen hoidossa kokemansa hyvän olon tunteen myös kotioloissa. Trager-liikuntaa opetetaan myös ryhmäliikuntana.

Trager-liikunnassa liikkeet ovat heiluttavia, keinuvia, värisyttäviä. Liike voi lopulta olla minkälainen tahansa. Olennaisinta on, MITEN liike tehdään. Liikkeiden tekemiseen yhdistetään myönteiset kysymykset alitajunnalle ja mielikuvien käyttö.

Trager-liikunnan avulla voi oppia aivan uuden tavan liikkua ja olla. Kävely on yksi sen perusliikkeistä. Trager-liikunta antaa ideoita uuteen, helpompaan, ryhdikkäämpään tapaan kävellä. Trager-liikuntaa voi harjoittaa missä tahansa, vaikka kadulla kävellessä. Suurin osa “liikkeistä” tapahtuu mielen tasolla, joten ulkopuolinen ei edes huomaa toisen tekevän jotain erikoista.

Liikkeet tapahtuvat kivuttomasti. pehmeästi, kevyesti, vapaasti!
Näiden liikkeiden avulla tulemme tietoisemmaksi koko kehostamme. Kun keho tuntuu kevyemmältä, se alkaa toimia ikään kuin se olisi kevyempi.

Nykyisin Trager-liikntaa on koulujen opetusohjelmassa mm. Kanadassa, USA:ssa ja Saksassa.
Suomessa Trager-liikuntaa on tarjolla opistoissa ja työpaikkaliikuntana. Joillakin työpaikoilla Trager-liikuntaa voi harrastaa joko säännöllisesti kerran viikossa tai virkistyspäivillä. Trager-liikunta helpottaa stressiä, auttaa päästämään irti kivuista ja säryistä. Tärkeimpänä niska-hartia- ja selkävaivat.
Urheilijoille liikkeet auttavat lisäämään suorituskykyä.
Luovissa ammateissa oleville, kuten näyttelijöille, tanssijoille ja laulajille Trager-liikunta auttaa lisäämään luovuutta. Liikkeiden tarkoitus on saavuttaa meditatiivinen, syvän rauhan tila. Syvän rauhan tila lisää luovuutta!

Liikkeet ovat yksinkertaisia, mutta tehokkaita. Liikkeiden helppoudessa piileekin niiden tehokkuus ja haasteellisuus!

LOHIKÄÄRMEEN HÄNNÄN HEILUTUS
Esimerkki  Trager-liikunnasta: Kuvittele, että takapuolestasi lähtee pitkä, painava lohikäärmeen häntä. Laita polvet koukkuun, nojaa etukumaraan siten, että niska, hartiat ja kädet roikkuvat vapaina. Heiluta häntääsi puolelta toiselle. Koska häntä on painava, sinun tarvitsee tehdä iso liike, jotta häntä liikkuu. Idea on, että takamuksesi liikuttaa koko muuta kehoasi, muu osa kehoasi vain roikkuu vapaana. Samanaikaisesti niska, hartiat, selkä ja reidet saavat ihanan venytyksen.
Mielikuvien ideana on auttaa meitä sisäistämään, miltä liikkeen kuuluisi tuntua.
Suomessa Trager®-liikuntatunteja vetävät koulutetut Trager-terapeutit. Heidän yhteystietonsa löytyvät nettisivuiltamme kohdasta: Trager-terapeutit Suomessa.